3 juli 2011

♥ Förlossningsberättelse ♥

Det hela började tydligen på onsdagen den 8/6!! Gick runt och hade lite ont i magen och ryggen, men som slutade på onsdags kvällen, och de var lugnt på morgonen med! Jag trodde ju bara att det var bebisarna som busade runt där inne, eller att det var foglossning!! För jag hade inte en tanke på att det kanske var förlossningen som börjat, det var ju så tidigt än!!

På torsdagen frågade Hasse om han kunde åka jobba eller om han skulle vara hemma, men jag sa att åk du och jobba, hade ju inte ont då och allt var som vanligt! Lämnade Emilia på dagis, städade här hemma och tvättade! Sen började det göra riktigt ont, kände att det är något som inte stämmer! Ringde in till förlossningen, dom tror fortfarande att jag är i latensfasen och bör stanna hemma! Jaha okej säger jag, men så säger jag till henne att jag är bara i vecka 28 och det är tvillingar!! DÅ tycker hon att jag ska komma in. 

Ringer till Hasse som är i Oskarshamn och jobbar!! Ringer och fixar så mamma kan hämta Emilia på dagis, packar en väska med lite kläder och sen tar jag mig ett bad! 
Efter badet blev värkarna MYCKET värre. Hasse kommer hem och vi kör in till förlossningen! 

När vi kommer in till förlossningen får vi sätta oss ner i väntrummet, då dom tydligen hade skift byte!! Hallå jag är i vecka 28 och har värkar!!! Jag kan väl för fan inte vänta!!!  
Det kommer iaf en barnmorska, får ett rum, hon frågar lite saker och sätter på CTG. Jag har as ont!! Och är livrädd. Det kommer in en läkare, hon frågade barnmorskan om hon känt på mig, men det hade hon ju inte gjort, läkaren kände på mig och jag var fullt öppen!!! Helvete tänkte ja, dom får ju inte komma nu!! 

Då blev det lite smått kaos!  Mer och mer folk kom in i rummet, jag fick spruta som skulle göra så värkarna skulle stanna av, det hjälpte en stund men sen var det igång igen, fick spruta för bebisarnas lungmognad! 

Alla gjorde sig redo för att bebisarna snart skulle komma! 
Det var läkare i rummet, flera barnmorskor och undersköterskor och neo personal som stod vid dörren och skulle bära ut bebisarna till ett annat rum där ytterligare 2 läkare, barnsköterskor och sköterskor från neo var! 

Novalie tittar ut klockan 18:22 Med huvudet först, fast tittande neråt! Nathalie kommer ut klockan 18:36 Med rumpan först! Jag fick se dom innan dom bars ut och hörde små ynkliga skrik! 

Så var det dax för moderkakan att komma ut, jätteorolig att den inte skulle komma ut, förra gången kom den ju inte ut, blev nersövd och opererade bort den! Men det gick kalas bra =) 

Sen ville jag ut och se bebisarna =) Underbart söta och pyttesmå! Alla läkarna var så otroligt duktiga och lugna! Förklarade massor och var supertrevliga! Bebisarna mådde mycket bra och andades själva. Helt OTROLIGT! Sen fick dom åka med ambulans till Växjö, då Kalmar inte tog emot barn under vecka 30, och så har väl Växjö mer "bättre" personal! 
Hasse och jag åkte hem och packade sen begav vi oss till växjö. 


Finns så mycket mer att skriva om men känner att detta får räcka! 

Inga kommentarer: